اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

اشعار و متون ادبی

نظم و نثر ادبی

یادی از پیر و پدر شعر انقلاب «حمید سبزواری»، به مناسبت فرا رسیدن ایام‌الله «دهه فجر»


 
Image result for ‫تصاویر برای شهادت حضرت فاطمه‬‎


سخنوری دین مدار ، انقلابی و معترض

  
  1  
«حمید سبزواری» را - بی هیچ تردیدی - باید از سرآمدان و پیشکسوتان شعر انقلاب اسلامی به شمار آورد که آثارش بر محور تفکر اسلامی و شیعی شکل گرفته و بالیده است. قصیده سرایی دین‌مدار، انقلابی و معترض، با گرایشی «خراسانی - عراقی» در سبک بیان و زبان. شاعری که در کوران قهر و بی‌مهری شاعرانِ عصر شکست، با شوری انقلابی و لهجه‌ای آفتابی، از گلبانگ خجسته ظفر و شکوفایی لبخند سحر گفت، و برای باروری و بالندگی شعر انقلاب اسلامی سنگ تمام گذاشت. از همین رو شعرش را به راستی و درستی می‌توان «تاریخ منظوم انقلاب اسلامی» نامید. علاوه بر این، نام بلند او تداعی‌کننده سرودهای ماندگار و خاطره انگیزی ست که با ذهن و زبان مردم ایران پیوند خورده است. سرودهایی که در سینه و آیینه آنها می‌توان فراز و نشیب‌های تاریخ انقلاب اسلامی را به روشنی به تماشا نشست. سرودهایی همچون: «خمینی ای امام، برخیزید ای شهیدان راه خدا، این بانگ آزادی ست، آمریکا آمریکا مرگ به نیرنگ تو، شهید مطهر، این پیروزی خجسته باد، و... »
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) با درک کامل این مسئله که بلاتکلیف ماندن وضعیت و حیثیت هنر در جامعه چه عواقب سویی در دراز مدت می‌تواند به همراه داشته باشد، به زدودن زنگار ابهام از آیینه هنر اهتمام ورزیده و همچون موارد دیگر با شکستن سد مقدس‌مآبی، چشم‌اندازهای تازه‌ای را به روی هنرمندان به تماشا گذاشتند. مُهر تاکید و تایید زدن بر موسیقی انقلابی و میدان دادن به موسیقیدانان متعهد برای تولید آثار فاخر موسیقایی، برداشتن اولین گام در این مسیر دشوار و ناهموار بود. ورود موفقیت‌آمیز استاد سبزواری به حوزه سرودهای انقلابی در سال‌های آغازین انقلاب نیز به اعتبار همین حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها بود که به این حضور، برکت و عزت بخشید و باعث پویایی و شکوفایی هنر انقلاب اسلامی شد.
موضوع و محور اصلی و اصیل اکثر سروده‌های حمیدِ شعر انقلاب «درد دین» بود و قصه شیرین. از همین رو آن پیر دردآشنا هر گاه قصد قصیده می‌کرد، از پیروزی میهن می‌گفت و شکست اهریمن. چرا که در مکتب انسان ساز اسلام آموخته بود که میهن چون جان است و عشقِ به آن از«ایمان»، و با چشم خویش دیده بود لاله‌های بردمیده از خون جوانان وطن را. به همین خاطر در دوران دفاع مقدس که میهن اسلامی ناجوانمردانه مورد هجمه قدرت‌های استکباری شرق و غرب قرار گرفته بود، مومنانه و عاشقانه برای سربلندی ایران و پیروزی دلیران شعر می‌سرود. شعرهایی که جانمایه اصلی آنها عشق و امید و حماسه بود:

چه طوس و چه تبریز و چه کرمان و زرند
چه پاوه و سردشت و مریوان و مرند

یک ذرّه ز خاک میهن از کف ندهیم
سوگند، به پیروان قرآن سوگند

*
ای خصم امان خورد و خوابت ندهیم
تا از دم تیغ تشنه آبت ندهیم

از صلح مگو سخن که در پهنه رزم
جز برق سلاح خود جوابت ندهیم

2

 سبزواری از وارثان خلفِ شاعران خرداندیش و موضع مندی چون فردوسی، مولانا، سعدی، حافظ، ناصرخسرو، اقبال و فرخی یزدی بود. سخنور مُصلح و آزاد اندیشی که همچون «اخوان» شعر را پرتویی از
«شعور نبوت» می‌دانست و انگشت اشاره شعرش هماره به سمت «آرمانشهر موعود» بود. آرمانشهری انسانی، با پنجره‌هایی رو به تجلی باز، و شهروندانی آزاد و سرفراز. از همین رو، شاهنامه فردوسی در چشم او عزیز بود. سبزواری شاهنامه را سند هویت و اصالت ملت سربلند ایران می‌دانست، به همین خاطر در مصاحبه‌ای در دفاع از شاهنامه گفته بود: «شاهنامه تنها شمشیر زدن نیست. فردوسی می‌گوید اگر سلطان داد مردم بستاند می‌تواند سلطنت کند و اگر نستاند، نه! بُعد اساسی شاهنامه، پاس داشتن راستی و درستی و رادمردی و جوانمردی است. شاهنامه اثری است که اگر کسی تعمق کند در آن، کمالات انسانی را در ارزشمندترین شکل‌اش درک می‌کند. به عقیده من کتاب دعایی است در لباس حماسه، نزدیک به زبان مردم عامی.»
سبزواری که زخم جانسوز کودتای 28 مرداد 1332 را بر پیکر وطن دیده بود، در 15 خرداد 1342 مومنانه به ندای «هل من ناصر ینصرنی» حسین زمان خویش لبیک گفت و با سلاح شعر آماده جهادی فرهنگی شد. چنان که خود می‌گوید: «وقتی امام را شناختیم، من خودم سعی کردم آرمان‌های امام را در شعرهای خودم مطرح کنم. من با خودم فکر کردم و گفتم که خدا و پیغمبر چه گفته و این پیرمرد نیز چه می‌گوید. در این پیرمرد حقیقتی رادیدم که شروع کردم به طرفداری از ایشان.»
بدون شک رمز ماندگاری این قصیده‌سرای انقلابی و آزاده را باید پرداخت مومنانه و هنرمندانه به هویت ایرانی - اسلامی و ارتباط تنگاتنگ آثار او با آرمان‌ها و اندیشه‌های طلایه‌داران انقلاب - بخصوص امام راحل و مقام معظم رهبری - دانست. با تامل در کلیدواژه‌های سرود معروف «خمینی ای امام» که هنگام ورود حضرت امام به ایران سروده شده است، مراتب ارادت خالصانه پیر و پدر شعر انقلاب به بنیانگذار جمهوری اسلامی را به خوبی می‌توان دریافت: 

ای مجاهد، ای مظهر شرف
ای گذشته ز جان، در ره هدف

چون نجات انسان شعار توست
مرگ در راه حق، افتخار توست

این تویی، این تویی، پاسدار حق
خصم اهریمنان، دوستدار حق

بود شعار تو به راه حق قیام
ز ما تو را درود، ز ما تو را سلام

خمینی ای امام، خمینی ای امام
خمینی ای امام، خمینی ای امام

3    

 همچنان که اشاره شد، حمید سبزواری هر چند در اکثر قالب‌های ادبی طبع‌آزمایی کرده، ولی بیشتر به قصیده‌سرایی شهره است. اما جالب است بدانید که پیش از انقلاب و در دهه‌های چهل و پنجاه که ذوق و ذائقه ادبی جامعه بیشتر به قالب‌های نیمایی گرایش داشت، آثاری از  وی که تاریخ آن سال‌ها را بر پیشانی دارند، اکثرا در قالب‌های  چارپاره ( قالبی نسبتا نو که آن را حلقه پیوند قالب‌های سنتی و مدرن می‌دانند)، نیمایی و سپید سروده شده‌اند، و این نشانگر سعه صدر و انعطاف‌پذیری ادبی سبزواری ست. تامل در این دقیقه ما را به این نتیجه می‌رساند که وی تعصبی به هیچ یک از قالب‌های ادبی نداشته و به اقتضای نیاز ادبی جامعه شعر می‌سروده است.
 آنان که با تاریخ ادبیات معاصر آشنایی دارند، به خوبی می‌دانند که دهه‌های چهل و پنجاه، دهه‌های رفرم و پوست‌اندازی شعر معاصر ایران است. در این دو دهه اکثر جریان‌های غالب ادبی – به صورت مستقیم یا غیرمستقیم – از انقلاب ادبی نیما متاثرند و به قالب‌های نیمایی و آزاد گرایش دارند. بدیهی ست در چنین دورانی هر شاعر هوشمندی برای دیده و شنیده شدن، بر طبل همدلی با نیما و همراهی با قافله شعر نیمایی می‌کوبد. در چنین روز و روزگاری سبزواری نیز که رسانه شعر را برای ابلاغ پیام انقلاب به جامعه برگزیده است - هوشمندانه و بی‌هیچ تعصبی – برای ادامه حیات ادبی خویش به گفتمان نیمایی روی می‌آورد و از ظرفیت‌ها و ظرافت‌های قالب‌های نیمایی و سپید در راستای تبلیغ و ترویج هدف خویش بهره می‌گیرد. از این منظر، اقبال او به چارپاره (دوبیتی‌های پیوسته) و قالب‌های نیمایی و آزاد برای ابلاغ پیام انقلاب امری کاملا معقول و قابل قبول است. چرا که یک شاعر آگاه باید «فرزند زمانه خویش» باشد تا بتواند از طریق رسانه شعر با مخاطبان خویش ارتباط برقرار کند.
سبزواری بعد از انقلاب در مصاحبه‌ای با یکی از روزنامه‌های کشور، نظرات خود را درباره انقلاب ادبی نیما و شعر نو چنین بیان می‌کند: «شعر نو را نمی‌پسندم، به لحاظ اینکه وزن را شکسته و قافیه را از بین برده، در واقع اساس شعر را در هم ریخته، چون معتقدم نیمی از زیبایی شعر به موزون بودن و مقفی بودن آن است. به هر حال مخالف نیستم با شعر نو و خودم هم شعرهایی به سبک نو دارم و آثار پایه گذاران شعر نو را دوست دارم، آثاری چون سروده‌های لطیف نیما و شعرهای فخیم اخوان ثالث. متأسفانه پیروان این بزرگان، شعر نو را خراب کرده‌اند. این افراد چون توان سرودن این گونه شعر را ندارند، قلم بطلان بر تمام قواعد شعر فارسی کشیده‌اند.»
 به هر روی، چارپاره‌ها و نوسروده‌های سبزواری نیز حجم قابل توجهی از کلیات او را به خود اختصاص داده‌اند که جا دارد توسط پژوهشگران در فرصتی مقتضی به آن پرداخته شود. و این هم نمونه‌ای نسبتا موفق از سپیدسروده‌های او:

«در من زخمی نشسته است
     نه از دشنه...
             که، از نگاه...
                      نه در سینه،
که، در احساس!
           شماتتم می‌کشد که تو را هر روز
                     در فردا می‌جویم
                           فردایی که قرن‌هاست
                                    پشت دیوار امروز
                     سر بر زانوی انتظار دارد
انتظار!!
         انتظار
              ا... نت ... ظا ... ر!»


 حرف آخر این که اگر امروز نام استاد سبزواری چون ستاره‌ای پرفروغ در سپهر شعر انقلاب می‌درخشد، به پشتوانه دغدغه‌های زلال و مقدسی است که در سینه دردآشنای آن استاد فرزانه خانه کرده بود. دغدغه اسلام، انقلاب، عدالت، مردم و پاسداری از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی. آن شاعر درد آشنا، طی سال‌ها - بیش از نیم قرن - راه خجسته شعر انقلاب را با خون دل، نقد جان و خوردن زخم زبان بر نوآمدگان هموار کرد و دریغ و درد که در تمام طول این سال‌ها از دوست و دشمن - به جرم آرمانخواهی و تعهد‌اندیشی - خنجر بی‌مهری خورد!
و اما امروز بر ما که ادعای خویشــی و هم‌‌کیشــی با استاد را داریم، فرض است که به احترام انقلاب، امام(ره)، مردم، و شهیدان به خون خفته راه «استقلال و آزادی»، نام بلندش را پاس بداریم. نام بلند ادیب و سخنور فرهیخته‌ای را که برای بالندگی و زایندگی شعر انقلاب سنگ تمام گذاشت و تمام زندگی‌اش را وقف هدایت و هویت‌بخشی به ادبیات فاخر انقلاب کرد. 
 با سلام و درود به روح آسمان پرواز «حمید شعر انقلاب» و با آرزوی آمرزش و آرامش برای آن عزیز سفر کرده، این نوشتار را با یک رباعی عرفانی از او به پایان می‌برم:

باز آمده‌ای به خویشتن می‌‌طلبم
فارغ شده‌ای ز دام تن می‌‌طلبم

با خصم به کارزار و با خود به نبرد
این است حماسه‌ای که من می‌‌طلبم
 
رضا اسماعیلی
 
" کیهان "

رساترین فریاد انقلاب مردمی



Image result for ‫تصویر مبارزات مردم در پیروز انقلاب‬‎



دهه فجر از 12 تا 22 بهمن ماه روزهایی ماندگار و فراموش نشدنی در تاریخ ملت بزرگ ماست . روزهایی پیروزی انقلاب اسلامی است : انقلابی که رساترین فریاد تاریخ یعنی امام است ۀآن را رهبری کرد به فرجام رساند و برای حفظ آن با تمام وجود تلاش کرد .

این انقلاب انقلابی با بینش عمیق توحیدی الهام گرفته که مانند عاشورای حسینی بزرگ به یادماندنی است  که در این انقلاب افرادی با اعتقادی وسیع و راسخ نیروهای کافرو باطل را شکست دادند و چشم قدرتمندان را خیره ساختند .

دهه فجرفرصت بازنگری در ارزش ها و آرمان هاست وقتی که امام آمد ستم رفت ، شاه رفت و پلیدی  و تباهی و سیاهی رخت بست . وقتی که امام آمد ، لاله ها سر ازخاک برآوردند و فرشی برای گام های پرصلابت او شدند.

وقتی که امام آمد آزادی به خانه هابرگشت ما استقلال خود را باز یافتیم و جمهوری اسلامی با دست مبارک او بنا نهاد . تاثیر سریع انقلاب اسلامی در منطقه و برآشفتن شعله خشم مردم مسلمان و غیرمسلمان در بسیاری از کشورهای تحت سلطه استعمار ، گواه روشنی براین مدعاست زیرا در کمترمقطعی از تاریخ ، شاهد پیروزی و تاثیرگذاری قاطع مردم بر حکومت فاسد بوده ایم .

مهم ترین و اساسی ترین عامل پیروزی انقلاب اسلامی قیام مردم برای خدا بود و این نکته اساسی برای غربی ها و افراد سیاسی مادی گرا پیوسته به دنبال داشتن رفاه بیستر هستند قابل درک نبود .

حضرت امام ( ره ) پیش از آن که مردم را به انقلاب برضد طاغوت وادار ، انقلابی در درون دل ها یشان آغاز کرد . بنابراین انقلاب بزرگ اسلامی ایران انقلابی بود بر ضد تمام ارزش های به ارث مانده از دوران ستم شاهی ، انقلابی بود روش ها ، منش ها ، سنت های جاهلی.


مریم رسولی - دهم علوم تجربی - دبیرستان شیخ الاسلام 


طلوع فجر انقلاب اسلامی


Image result for ‫تصویر مبارزات مردم در پیروز انقلاب‬‎


از هفدهم تا بیست و دوم بهمن 57 ، ایران یکی از دوره های استثنایی تاریخ سیاسی جهان را گذرانید . دراین ایام دو دولت در یک مرکز بدون هیچ گونه مرزبندی مواجه بودند .

با وسعت یافتن دامنه های انقلاب قرار براین شد که سران ارتش پهلوی ، دست به کودتا زده و با به دست گرفتن قدرت ، انقلاب مردی را سرکوب سازند .

از این رو از ساعت چهاربعداظهر21 بهمن 57 حکومت نظامی اعلام شد . پس از اعلان حکومت  نظامی حضرت امام خمینی ( ره)اعلام کردند که مردم به حکومت نظامی اعتنایی نکنند . 

مردم نیز هم چنان به یورش خود به مراکز دولتی و نظامی و انتظامی ادامه دادند و تقریبا تمام این مراکز با ندک درگیری و مقاومت ، تسخیر شد و به دست مردم افتاد . مردم سینه سپرکردند و در برابر تانک ها با فداکاری و جانفشانی ، انقلاب را به پیروزی رساندند . نه فقط تهران بلکه در تمامی شهرهای ایران ، درگیری مردم با بقایای رژیم شاه جریان داشت .

هنگامی که خبر حرکت نیروهای نظامی از شهرهای مختلف ایران به سمت تهران برای سرکوب قیام مردم پخش شد . مردم شهرهای مسیر به درگیری با نیروهای نظامی پرداختند و با بستن راه مانع حرکت آن ها به سمت تهران شدند .

برخی از فرماندهان رده بالای ارتش در این درگیری ها به دست مردم کشته شدند . تا سرانجام ، ارتش بی طرفی خود را اعلام کردند. روز سرنوشت فرا رسید ودر 22 بهمن 1357 ، نظام پوسیده ستم شاهی فرو ریخت و ریشه های فاسد دودمان سیاه پهلوی از این کشور اسلامی کنده شد .

مبارزه 15 ساله ملت مسلمان ایران به رهبری امام خمینی ( ره) به ثمر رسید و با سرنگونی نظام 2500ساله شاهنشاهی انتقلاب شکوهمند اسلامی ایران پیروزگردید .


مهدیه دمی زاده - دهم علوم انسانی - دبیرستان شیخ الاسلام



درسوگ حضرت فاطمه زهرا (س ) 4


Related image

 

دون یار شدم، رفت آن که یارم بود

همان که وقت غم و غصّه غمگسارم بود



از این قنوت و از این دست های سرد تهی

مشخص است که هم دار و هم ندارم بود



مرا به تیغ نیازی نبود تا او بود

به ذوالفقار چه حاجت که ذوالفقارم بود



نکشت و کشت مرا، جان گرفت و هم جان داد

تبسّمش، که تسلّای جان زارم بود



هزار گل پس از او روی بسترش جا ماند

ولی مدینه نفهمید او بهارم بود



منم پیمبرِ بعد از پیمبر خاتم

که گریه، وحی من و چاه کوفه، غارم بود



در آن زمان که عدو خواست تا مرا ببرد

جواب محکم زهرا «نمی گذارم» بود



سکوت کردم و آهی کشیدم آن وقتی -

که در نماز پسین، دومی کنارم بود


***پیمان طالبی***

شور است اما شوری‌اش از جنس ‌اشک است ..........


 
Image result for ‫تصاویر برای شهادت حضرت فاطمه‬‎


 
سروده‌ای برای دردهای مردم مظلوم یمن و بحرین
 

دریا چه بق کرده است، دریا کودکانه است

بی‌حرف، بی‌جاشو و بی‌موج و ترانه است


ترسیده از چیزی مگر دریا کز اینسان

با موج موجش رعشه‌های بی‌بهانه است


شور است اما شوری‌اش از جنس ‌اشک است

انگار از پلک زمین ‌اشکی روانه است


با بادها هم شوق بازی کردنش نیست

دریا که چون مرداب‌ها نیلوفرانه است


امشب چرا جز لؤلؤ خونین ندارد

امشب چرا چون لخته‌هایی بی‌کرانه است


در ساحل خونین آن سو دیده شاید-

شب را که گرم جست‌وجو – خانه به خانه – است


رگ‌ موج‌هایش سوخته از بس که دیده

در نخل‌هاشان شعله سرگرم زبانه است


با ماهیان قرمز از دریا نگویید

دیگر نه آن دریای شعر عاشقانه است


از حیرت آلاله‌های ساحلش سرخ

دریا چه بق کرده است، بغضی جاودانه است
 
 
علی‌محمد مؤدب

درسوگ حضرت فاطمه زهرا (س ) 3


 Related image

 

وقتی بگو بخند تو در خانه جا نشد


لفظ بیا ببند به زخمت روا نشد



صبح دراز تو سر مغرب شدن نداشت


مویت سفید گشت و رفیق حنا نشد



قدری غذا بخور جگرم ریش ریش شد


شاید که ماندی و سفرت از قضا نشد



در خانه روسری به سرت قاتل من است


قتل کسی به پارچه ای نخ نما نشد



قحط طبیب شرم علی را مضاف کرد

 

قحطی چنین پر آب عیان هیچ جا نشد



جان خودم قسم که همین چند روز پیش

 

گفتم که کج کنم سر این میخ را نشد



پهلوی و روی موی و وضوی جبیره ات


چون من بساط قتل کسی رو به را نشد

 

***محمد سهرابی***

بهترین بندگان خدا


 

Image result for ‫گل شب بو‬‎

 
پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند: خردمندان و عاقلان، بهترین افراد از بین شما مردم هستند. پرسیدند: ای رسول خدا! عاقلان چه کسانی‌اند و چه ویژگی‌هایی دارند؟ حضرت فرمود: خوش‌‌اخلاق هستند. بردبار و باوقار هستند. صله رحم انجام داده و با خویشان قطع ارتباط نمی‌کنند. به پدر و مادر خویش نیکی و خوش‌رفتاری می‌کنند، نسبت به فقیران، همسایگان و یتیمان احساس مسئولیت می‌نمایند. به مردم اطعام می‌کنند. با صدای بلند به دیگران سلام می‌کنند. در نیمه‌های شب و در حالی که دیگران در خواب هستند، به نماز شب مشغول می‌شوند. (1)
امام رضا(ع) فرمود: بهترین بندگان خدا کسانی هستند که: هرگاه نیکی می‌کنند، خوشحال می‌شوند. هرگاه بدی می‌کنند، استغفار می‌کنند. هرگاه چیزی به آنها داده می‌شود، سپاس می‌گویند. هرگاه گرفتار مشکلات می‌شوند، شکیبایی می‌کنند و هرگاه خشمگین می‌شوند، گذشت می‌کنند. (2)

________________

1- الکافی، ج2، ص 240

2- مسند الامام الرضا(ع)، ج1، ص 284

شاخص‌های عاقبت‌ به خیری

 

 Related image


قال‌النبی(ص): اربع من کن فیه، نشرالله علیه کنفه و ادخله الجنه فی رحمه:
 
1- حسن‌الخلق یعیش به فی‌الناس
 
2- و رفق بالمکروب
 
3- وشفقه علی الوالدین
 
4- و احسان الی المملوک.

پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود:
 
هرکس این چهار صفت را داشته باشد، خدا او را در پناه خود قرار داده و وارد
 
بهشت می‌کند:
 
1- کسی که دارای اخلاق نیکویی باشد که با آن در بین مردم زندگی کند
 
2- به افراد رنج کشیده رحم کن
 
د 3- نسبت به پدر و مادرش مهربان باشد
 
4- و به زیردستانش (مملوکین) نیکی کند. (1)

_________________

1- الخصال، ج 1، ص 225

شهیدان پاسدار انقلابند ......



Image result for ‫تصاویر مبارزات مردم در سال 1357‬‎


به ما بیست و دومی بهمن عزیز است

بهارآمد گلشن خیلی تمیز است 


به تاریخ جهان افزوده گردید

دل هردشمنی پژمرده گردید


تمام مردم ایران سرافراز

همه باشوق و دل کردند پرواز


اگرخون دادند و رنجی ببردند

شدند پیروز و دیگر غم نخوردند


امام آمد دل ما گشت شادان

دل دشمن تپید و شد هراسان


شهیدان پاسدار انقلابند

به هرمانع همه حاضر جوابند


خمینی کاشت تخم مهربانی

بگیریدعبرت از آتش نشانی


بود ایران مهد آزمایش 

درخت دوستی باهم بکارند


مقام رهبر خود پاس دارند

به هم پیوند خورند همچو زنجیر


که تا دشمن فراری شد ز ایران

بگو ای قاسمی پاینده ایران


هدیه قاسمی - یازدهم علوم انسانی - دبیرستان شیخ الاسلام


سیر روند پیروزی انقلاب


Related image


برخیزکه فجر انقلاب است امروز


بیگانه صفت خانه خراب است امروز


هرتوطئه و نقشه که دشمن بکشد


از لطف خدا نقش برآب است امروز



دهه فجرانقلاب اسلامی ، سرآغاز طلوع اسلام ، خاستگاه ارزش های اسلامی ، مقطع رهایی اسلام و بخش از تاریخ ماست که گذشته را از آینده جداساخته است .

دردهه فجراسلام تولدی دوباره یافت ، دهه فجرآئیینه ای است . که خورشید اسلام در او درخشید .

درروز 4 بهمن 1357چهارشنبه رژیم مزدور شاه برای جلوگیری از حضورامام خمینی در بین مردم ایران ارتش فردوگاه مهرآبادرابه اشغال در آورد .

5 بهمن 1357 دولت بختیار 3 روز فردوگاه های کشور را بست .

امام در روز 9 بهمن 1357 فردوگاه برای ورود امام خمینی بازگشایی شد و در پی اعتصابات و تظاهرات راهپیمایی مردم که خاستار بازگشایی فردوگاه

بودند ، دولت بختیار فردوگاه مهرآباد را از اشغال نظامی خارج کرد .

در روز 12 بهمن 1357 ساعت 9و27 دقیقه و 30ثانیه حضرت امام خمینی پس از پانزده سال تبعید پای برخاک ایران گذاشتند . فرمانداری نظامی براثر

فشارمردم راهپیمایی و تظاهرات را برای 3 روز آزادی اعلام کرد .

در روز 21 بهمن دولت بختیارزمان حکومت نظامی را افزایش داده و حکومت نظامی را از ساعت 4 بعدازظهر اعلام نمود . ولی حضرت امام خمینی دستور شکستن زمان حکومن نظامی و حضور مردم در خیابان ها را صادر نمودند و در تهران و شهرستان ها بین سربازان گارد و مردم مسلح در گیری های بسیار شدید رخ داد .

روز سرنوشت فرا رسید و در 22 بهمن 1357 نظام پوسیده ستم شاهی فرو ریخت و ریشه های فاسد و دودمان سیاه پهلوی از این کشور اسلامی کنده شد .

در 22 بهمن 1357 تهران صحنه جنگ خونین مسلحانه بین مردم و سربازان طرفدار رژیم پهلوی گردیده است و سرانجام با تسلیم تمامی نیروهای نظامی و پیروزی مردم مسلمان ایران رژیم ستم شاهی پس از 57 سال ظلم و ستم متلاش ی گردید .

مبارزه پانزده ساله ملت مسلمان ایران به رهبری امام خمینی ( ره ) به شعررسید و با سرنگونی نظام 25 ساله شاهنشاهی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران پیروز گردید .


پویا و باقار ، شهداد  می رویم


ایستاده به مسیر ، بیدارمی رویم


در باغ انقلاب ، شاد و سربلند می رویم


هرروز تازه تر ، پربار می رویم


از ذکر یاحسین ، سرشارمی رویم


*****************


ناهیدجعفری - یازدهم علوم انسانی - دبیرستان شیخ الاسلام


درسوگ حضرت فاطمه زهرا (س ) 2


Related image

 

 چون فاطمه مظهر صفات یکتاست


انوار خدا ز روی زهرا پیداست



همتای علی و در جهان بی همتا


زهراست محمّد و محمّد زهراست


***
به روز حشر در دلهای محزون


شود هول قیامت هردم افزون



رسد چون نوبت عفو و شفاعت


ندا آید که " أین الفاطمیون "

 


***استاد حاج حبیب الله چایچیان(حسان)***

  

شب جمعه شده مولا، بگو جانا کجا هستی؟


 Related image

 

شب جمعه شده مولا، بگو جانا کجا هستی؟

 

منم غرقِ فراق و درد، بگو مولا کجا هستی؟

 

 

همیشه یاد تو باشم، کجا را بنگرم مولا

 

دعای ندبه می‌خوانم، گل زهرا کجا هستی؟

 

شب تنهایی هجران، به گوشه قلب مأیوسم

 

تو از امید می‌گویی، بگو آقا کجا هستی؟

 

شب بی داد غیبت را،نباشد مطلعی مولا

 

چه مهجورم چه غمگینم، امیر ما کجا هستی؟

 

یکی درد و یکی درمان، یکی وصل و یکی هجران

 

پسندم میل مولا را، گل طاها کجا هستی؟

 

من از بهر دلزارم ، دوای درد می‌خواهم

 

دعای وصل می‌خوانم، عزیز ما کجا هستی؟

 

ز تنهایی دلم خون شد، خدا را محرم رازی

 

بده توفیق پروازم، بگو جانا کجا هستی؟

 

حسین مظاهری کلهرودی

ورود پرشکوه امام خمینی ( ره ) به وطن


Image result for ‫تصویر ورود امام خمینی به ایران سال57‬‎


چشم ها همه منتظر بود .  منتظر مردی پاک ، خوش سیما ، شجاع و مردی که


 ایران را به سربلندی رساند .


چشم ها همه پر از اشک، منظر بودند همه شاخه گلی  دردست داشتند و به نظر


می رسید استقبال بی نظیر و با شکوهی را برای بزرگ ترین مرد سرزمین ، امام 


خمینی ( ره ) بودند رژیم استعمارگرپهلوی مدت ها ایشان را از مردم ایران دور 


کرده بود .


همه مردم از مرد و زن و کوچک و بزرگ در فرودگاه مهرآباد حضورپرشوری را


 ایفاکرده بودند . با شکوه و با عظمت ترین و خاطره انگیزترین ، استقبال در جهان


 به شمار می رفت .


ناگهان صدای هواپیما که بر روی باند نشست، ندای روح پخش حضور امام بود .


مردم فرودگاه ا گل باران کردند واز شادی در پوست خود نمی گنجیدند .


با حترام و عزّت از امام اسقبال کردند و او را مانند نگین انگشتری در میان


گرفتند و این آغازی بود برای عصر جدید در ایران 


" فاطمه موسی فرد - دهم علوم انسانی - دبیرستان شیخ الاسلام


ورود امام خمینی ( ره ) به وطن






Related image


آن گاه که درختان از شوق آمدن ایشان از خوشحالی در وزش باد می رقصند ، آن


 گاه گل های لاله سرخ از خوشحالی آمدنشان شکوفا می شوند و سراز خاک بیرون 


می آورند و برایشان می گویند : " خوش آمدید و تشکر می کنند و گل های سرخ 


مانند درختان در آن وزش بادملایم می رقصند و شادی می کنند .


گویا مردم از آمدن ایشان به کوچه و خیابان آمده اند و جشن می گیرند و برایشان


خوشامدگویی می کنند ، ایشان کسی نیست جزآیت الله خامنه ایی ،که در آن روزهای


سخت شجاعانه در برابر ظلم و فساد دولت ایستاد و مقاومت کرد .


گویا بعضی از مردم هم با پخش اعلامیه های ورود امام به دیگر مردم جامعه خبراز


 آمدن ایشان را می دادند ، وقتی هواپیمای امام در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست


مردان و زنان و کودکان زیادی برای استقبال کردن از آقایشان به کوچه و خیابان ها


آمده اند و برایشان خوشامدمی گویند .


 برای ورود ایشان به وطن شان ایران که سرزمین خوبی ها ، شادی ها و مردان و 


زنان قوی و شیعه است را چنان جشن می گیرند که تا الان که سل 1396 است .


همانند سال های اخیر با شور و شوق خاصی جشن شان را برپا می کنند .


زمان آمدن امام به ایران ، اشک شوق در چشمانشان جاری است و برگونه هایشان


روان است .



آن گاه که درختان از شوق آمدن ایشان از خوشحالی در وزش باد می رقصند ، آن


 گاه گل های لاله سرخ از خوشحالی آمدنشان شکوفا می شوند و سراز خاک بیرون 


می آورند و برایشان می گویند : " خوش آمدید و تشکر می کنند و گل های سرخ 


مانند درختان در آن وزش بادملایم می رقصند و شادی می کنند .


گویا مردم از آمدن ایشان به کوچه و خیابان آمده اند و جشن می گیرند و برایشان


خوشامدگویی می کنند ، ایشان کسی نیست جزآیت الله خامنه ایی ،که در آن روزهای


سخت شجاعانه در برابر ظلم و فساد دولت ایستاد و مقاومت کرد .


گویا بعضی از مردم هم با پخش اعلامیه های ورود امام به دیگر مردم جامعه خبراز


 آمدن ایشان را می دادند ، وقتی هواپیمای امام در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست


مردان و زنان و کودکان زیادی برای استقبال کردن از آقایشان به کوچه و خیابان ها


آمده اند و برایشان خوشامدمی گویند .


 برای ورود ایشان به وطن شان ایران که سرزمین خوبی ها ، شادی ها و مردان و 


زنان قوی و شیعه است را چنان جشن می گیرند که تا الان که سل 1396 است .


همانند سال های اخیر با شور و شوق خاصی جشن شان را برپا می کنند .


زمان آمدن امام به ایران ، اشک شوق در چشمانشان جاری است و برگونه هایشان


روان است . 


" نیلوفراسپید - دهم علوم انسانی - دبیرستان شیخ الاسلام


تصاویری دیده نشده از روز بازگشت امام به میهن



آنچه پیش روی شماست،نمایاندن جلوه هایی است عمدتا نادیده،از شگرف ترین استقبال تاریخ،که در چهلمین سالروز آن به شما تقدیم می شود.آن روز میلیون ها نفر،سراز پای نشناخته به استقبال مردی شتافتند که 15 بهار را برای احقاق حقوق آنان،به صلابت وپایمردی در تبعید به سر برده،اما درلحظه لحظه آن،لختی بی یاد آنان نیاسوده بود.

       


" جام جم "